Persbericht: Zwembad Kerkpolder krijgt tillift voor aangepaste zwemlessen

Stichting Het Startblok heeft een donatie van €3.000,- ontvangen uit het Rabobank Coöperatiefonds. Daardoor kan de organisatie een tillift laten plaatsen in Zwembad Kerkpolder in Delft. Bestuursleden Ton Lankhorst en Irene Dumas van Het Startblok: “Dankzij de tillift kunnen we zwemles en zwemactiviteiten organiseren voor mensen met een beperking of met een bijzondere eigenschap.”

Iedere vereniging of stichting in de omgeving van Delft en Midden-Delfland, Pijnacker, Nootdorp, Delfgauw en Lansingerland kan een aanvraag voor een donatie indienen. Met het Rabobank Coöperatiefonds investeert de bank een deel van haar winst in lokale projecten en initiatieven. Afgelopen periode werden de aanvragen van zes initiatieven in de regio goedgekeurd. Het gaat daarbij om een totaalbedrag van € €11.250,-.

Zeventig vrijwilligers, zeven zwembaden
Een van de organisaties is Het Startblok. Deze stichting heeft als doel kinderen en volwassenen met een beperking te laten zwemmen. “We zijn gestart in Pijnacker, inmiddels zijn we in zeven zwembaden actief”, vertelt penningmeester Ton Lankhorst, die in 2015 een van de oprichters was van Het Startblok. Inmiddels is de organisatie actief in actief in Pijnacker, Rotterdam, Vlaardingen, Schiedam, Delft en Zoetermeer. In Rotterdam Overschie zelfs een speciale afdeling voor doven en slechthorenden. “We hebben zeventig vrijwilligers: van zwemleraren tot bewegingstherapeuten. Een enorme club dus. Maar we zijn altijd op zoek naar nieuwe vrijwilligers.”

Grote hefboom
Het Startblok ondertekende vorig jaar het Delfts Sportakkoord. Daarin sprak Het Startblok af met Zwembad Kerkpolder en VTV Delft (Vrijetijdsbesteding, Thuishulp en Vormingsactiviteiten) dat ook kinderen of volwassenen met een beperking zwemles kunnen krijgen. Zwembad Kerkpolder had echter geen tillift, en die is onmisbaar voor zulke zwemlessen. Daarom vroeg Het Startblok om een donatie bij onder meer Rabobank. Lankhorst: “Het alternatief is dat de doelgroep moet zwemmen in een revalidatiebad. Maar daar zijn enorme wachtlijsten.” De tillift is eigenlijk een grote hefboom die in de grond verankerd is. Aan de hefboom kan bijvoorbeeld een stoel of hangmat worden bevestigd. Zo kan iemand dus in het water getild worden, en er weer uit. Dumas: “Het mooie is dat de hefboom door één zwembegeleider bediend kan worden. Bij oude tilliften had je minimaal twee personen nodig.”

Plezierig en veilig in het water
De tillift wordt dit voorjaar geplaatst, in samenwerking met manager Frans Alebregtse en zijn team van Zwembad Kerkpolder. De tillift kan vervolgens gebruikt worden zodra de coronamaatregelen dat toelaten. Vanaf dat moment zijn er elk woensdagmiddag zwemlessen en bewegingslessen voor kinderen en volwassenen met een beperking. Dumas: “We kunnen dan dus ook in Kerkpolder volwassenen plezierig en veilig zwemlessen en bewegingsactiviteiten geven.”

Mark de Goffau, accountmanager Bedrijven van Rabobank: “Het Startblok is een mooie vrijwilligersorganisatie die zich al zes jaar inzet voor mensen met een beperking. Dankzij de tillift kunnen nóg meer kinderen en volwassenen veilig zwemmen. Daar dragen we graag aan bij.”